Elektromos hajó
Kínában elkészült az első elektromos hajó.
Ma már Kína egyre több mindenben példát mutat a világnak. A gyors iparosodás miatt az extrém légszennyezés csökkentése már kiemelt cél, ennek eredményeképpen egyre több megújuló energia projektről érkezik hír Kínából. A legújabb hír az elektromos hajó.
Elég korán megjelent az első, még kísérleti elektromos, sőt napelemes repülőgép, a Solar Impulse. Manapság egyre több autógyártó vesz fel a palettájába elektromos autót, sőt már olyan gyártó is van, mely a teljes kínálatát le akarja cserélni elektromos modellekre. Elektromos kamionból is már több gyártó kínálatából választhatunk.
Ebbe a sorba illik bele a most bemutatott elektromos hajó.
A teherhajó 70 méter hosszú, a meghajtáshoz az energiáját 2400 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tárolja. Egy töltéssel 2200 tonna rakományt képes szállítani 80 km távolságba, majdnem 13 km/h sebességgel. Az akkumulátorok feltöltése sem hoz veszteségidőt, mert a feltöltéshez elegendő 2 óra, ami a hajó kirakodásához egyébként is szükséges.
A hajót kínai cég (Hangzhou Modern Ship Design & Research) tervezte, Kínában (Guangzhou Shipyard International) készült és Kínában fogják használni. Guangzhou (ismertebb nevén Kanton) városa Kína harmadik legnagyobb városa, hatalmas ipari és kereskedelmi központ, ennek megfelelő méretű környezetszennyezéssel. Nagyon jól jön számukra tehát egy olyan teherszállító hajó, mely 0 szennyezést bocsájt ki magából.
Jelenleg ugyanis a hajóval történő teherszállítás az egyik legnagyobb mértékű környezetszennyező emberi tevékenység. A szállítás nem csak zöldebb lesz, de olcsóbb is az elektromos hajó segítségével, mert az áram olcsóbb a többi hajónál használt dízelolajnál.
Most pedig jöjjön a kínaiak fekete humora: ezt a modern, tiszta, környezetbarát hajót arra használják, hogy szenet szállítsanak szénerőművekbe. Persze ezen akár bosszankodhatunk is, de ehelyett örüljünk annak, hogy megmutatták, a vízi teherszállítás is megoldható szennyezés nélkül. Ha pedig ekkora távolságban és ilyen méretben már most is gazdaságos az elektromos szállítás, tekintsünk egy kicsit előre a jövőbe.
Minden szakember szerint az akkumulátor technika fejlődése a következő forradalmi változás. Ha a jelenleginél sokkal több energia tárolható sokkal kisebb méretben sokkal olcsóbb akkumulátorokban, akkor ki használna dízelolaj meghajtású hajót?
A jövő az elektromos hajó lesz, a példa már látható. A „szenet szállító elektromos hajó” pedig valószínűleg visszatérő ironikus megjegyzés lesz a jövő generáció energetikai szakemberei számára.