Akkumulátoros kamion
Már siker az akkumulátoros kamion.
A Nikola Motor Company beharangozta elektromos kamionját, mely megadott adatai szerint alapjaiban fogja átalakítani a közúti teherszállítást. Az akkumulátoros kamion 100%-ban elektromos meghajtású, így a jelenlegi dízeles járművekhez képest lényegesen zöldebb.
A jármű 2000 lóerős, nyomatéka több mint 5000 Nm, megrakodva is 30 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t és 1920 km a hatótávolsága. A kamion csúcssebessége 104 km/h, ami Amerikában az autópályákon megengedett maximális sebesség, és ezt 6%-os emelkedőn is tudja tartani. Az akkumulátor blokkja 320kWh teljesítményű.
Menet közben a féket használva visszatölti a fékezés energiáját az akkumulátorokba. Ha pedig ez már nem elegendő, akkor gázturbina tölti fel a lemerült akkumulátort. A rendszert felszerelték elektromos csatlakozóval is, így a kamion megfelelő teljesítményű „konnektorról” is tölthető.
Bár a jármű első hivatalos bemutatása 2016 december 2-án lesz Salt Lake City-ben. A cégnél elővételben már 7000 kamiont foglaltak le 2,3 milliárd dollárért egy hónap alatt.
Az újságírók már a kamionok teslája néven emlegetik a Nikola One modellt, mely az autoomobile.com szerint jobban néz ki, mint Optimus Prime, a transformers film főszereplője. A kamion neve egyértelmű utalás Nikola Tesla, szerb születésű feltalálóra, valamint arra, hogy a Nikola One ugyanazt a sikert szeretné elérni a kamionok gyártásában, mint amit az Elon Musk által kitalált Tesla elért az elektromos személyautóknál.
Miért jobb az akkumulátoros kamion?
A jármű könnyebb, mint a dízeles kamionok, és minden kerekét folyamatos elektronikus vezérléssel szabályozza ezért az úttartása nagyságrenddel jobb, mint a dízeles kamionoké. Ebben segít az is, hogy a járműnek nem egy nagy, hanem hat kis motorja van, így alacsonyabbra tudták helyezni a súlypontját is.
Mivel a fék regeneratív elven rásegít a hagyományos fékre is, emiatt a fékút kb. feleakkora, mint egy jelenleg használt kamionnál.
A jármű akkumulátorainak feltöltését menet közben gázturbina végzi, mely alapértelmezetten földgázzal működik, de rendelhető dízeles és gázolajos változat is. A cég első körben 55 földgáztöltő állomást telepít az USA és Kanada területén, későbbiekben pedig jelentősen bővítik ezek körét.
Az egyik legfontosabb érv a kamion mellett viszont a havi költség, mert az üzemeltetése jóval gazdaságosabb a jelenleg használt kamionoknál.
Tervezik ugyan a külföldi értékesítést is, de ennek még nincs előzetes időpontja. Tudjuk, hogy az ilyen nagy fejlesztések először az USA-ban kerülnek piacra, és az ottani sikerük után kezdi el a cég (vagy a koppintását valamelyik konkurense) forgalmazni a világ többi részén. Erre volt példa legutóbb a házat ellátó akkumulátor, a Powerwall Nissan által készített másolata az xStorage.
Érdekes élmény lesz, amikor egy autópályán egy csendes Tesla elhúz egy halkan tovább suhanó Nikola One mellett.